Terug naar overzicht
Rebecca Sneep Rebecca Sneep
± 4 min

Richt jij je al op B2B én B2C e-commerce?

Als we het over e-commerce hebben dan denken we eigenlijk allemaal aan B2C e-commerce platformen zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp of Zalando die leveren aan particulieren. Maar een trend die we in 2018 veel tegenkwamen lijkt nu echt door te breken; B2B én B2C e-commerce. Wat het is, of jij het ook moet doen en aan welke voorwaarden je moet voldoen om hiermee te starten lees je in dit blog.

Groothandelaren en webshops doen al langer aan zowel B2C als B2C e-commerce; immers waarom zou je producten of diensten die je eerder alleen direct aan B2C klanten verkocht niet ook aanbieden aan B2B klanten? Steeds meer dienstverleners zien de meerwaarde in van het aanbieden van producten en diensten via portalen. Deze portalen zijn e-commerce omgevingen waarin diensten of producten aan andere doelgroepen aanbieden en zo extra afzet creëren.  

Wat zijn de voorwaarden om aan B2B e-commerce te beginnen?

Wil je jouw producten of diensten aanbieden via e-commerce dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het natuurlijk van het grootste belang dat je portal gekoppeld is aan een voorraadsysteem of een Enterprise Resource Planning (ERP). Dit systeem kan op jouw portal realtime de voorraad aangeven, zo weet een klant altijd of iets op voorraad is (en of het dus snel geleverd kan worden) of dat hij even moet wachten.

Een portal kan je, naast e-commerce activiteiten, ook voor veel andere dingen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van klantcontact, het retourproces (RMA), klachtenregistratie of je klanten inzicht geven in bestel-en factuurhistorie.

Een B2B portal kan je ook op verschillende manier inzetten; denk bijvoorbeeld aan inzicht geven op openstaande posten, bestel-en factuurhistorie, het opvragen van documenten (bijvoorbeeld pakbonnen) of het inplannen van een (service) afspraak.

Gebruiksvriendelijke portals met een responsive design

Naast het tonen van accurate voorraadstanden, moet de portal of webshop ook gebruiksvriendelijk zijn en een responsive design kennen. Steeds meer zien we dat klanten, zowel B2C als B2B, producten of diensten bestellen vanaf een tablet of telefoon dus dan is het van belang dat de webshop meeschaalt met het formaat van het device en goed zichtbaar is voor de bezoeker.

Opkomst van ketensamenwerking en ketenoptimalisatie

Wat ook meespeelt bij de opkomst van van groothandelaren die zelf een e-commerce shop openen is ‘ketenoptimalisatie’ en ‘ketensamenwerking’. Consumenten zijn door de komst van internet en het grote aanbod van diverse spelers veelal op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Een antwoord daarop is het uitschakelen van stappen in de keten en groothandelaren die zelf het heft in handen nemen door een webshop te starten.

Daarnaast zorgt digitalisering ervoor dat partners gemakkelijker met elkaar kunnen samenwerken als zij (delen van) hun systemen aan elkaar kunnen koppelen en bijvoorbeeld voorraad informatie met elkaar kunnen delen.

Groothandel biedt direct zijn producten en diensten aan aan B2C klanten

We hebben het gehad over je B2C producten aanbieden aan B2B klanten maar andersom kan natuurlijk ook. Bij onze groothandel klanten zien we steeds vaker dat zij een e-commerce shop toevoegen om zo ook hun producten of diensten aan te bieden aan B2C klanten. Een aantal van deze klanten heeft al een B2B portal en wil hun online aanbod verder uitbreiden naar B2C klanten.

Exact koppelen aan je e-commerce portal?

Werk je met Exact software, bijvoorbeeld Exact Globe of Exact Synergy en wil je graag (een deel van) je Exact omgeving beschikbaar stellen voor je relaties voor het inzien, aanpassen of opvragen van informatie? Portal Builder is een oplossing van Advisie die op een eenvoudige manier informatie uit Exact beschikbaar maakt voor (externe) relaties. Wil je meer weten, bekijk dan eens de website van Portal Builder voor meer informatie over de mogelijkheden.

Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay